
7 PRZYKAZANIE Z JANEM PAWŁEM II
„ Nie kradnij ” to nie znaczy nie posiadaj, „ nie kradnij ” to nie znaczy nie wytwarzaj nowych dóbr, służąc innym, chociażby jako warsztat pracy. ” Nie kradnij ” to znaczy nie nadużywaj tej swojej władzy nad własnością, nie nadużywaj tak, że inni przez to stają się nędzarzami bo to też jest prawda, i my tę prawdę przypominamy również na Zachodzie.
_________________
Dlatego czeka Nas wielki wysiłek natury organizacyjnej, ustrojowej, ale równocześnie moralnej, musimy się uczyć posiadać i wytwarzać. Musimy się uczyć tworzyć sprawiedliwe społeczeństwo przy założeniu wolnego rynku. To wszystko jest powiązane z tym jednym, prostym przykazaniem : ” nie kradnij „.
Homilia Jana Pawła II wygłoszona podczas Mszy świętej beatyfikacyjnej Matki Bolesławy Lament na lotnisku białostockiego Aeroklubu, 5 czerwca 1991 r.
**Znaczenie przykazania „Nie kradnij„**
VII przykazanie Dekalogu, „Nie kradnij”, jest kluczowym elementem nauczania Jana Pawła II, który podkreśla moralne i duchowe aspekty poszanowania własności. Papież wskazywał, że kradzież nie jest jedynie czynem fizycznym, ale także naruszeniem zaufania i relacji międzyludzkich. W swoich homiliach Jan Paweł II często podkreślał, że przykazanie to odnosi się do szerszego kontekstu etycznego, który obejmuje nie tylko zakaz przywłaszczania cudzej własności, ale także nadużywanie władzy nad nią[3][6].
**Kontekst społeczny i moralny**
W homiliach papież zwracał uwagę na to, że VII przykazanie ma na” celu ochronę praw człowieka do posiadania rzeczy jako dóbr. Jan Paweł II zaznaczał, że poszanowanie własności jest fundamentem sprawiedliwości społecznej i integralności osobistej. Kradzież, w jego rozumieniu, jest nie tylko aktem przeciwko jednostce, ale także działaniem szkodzącym całemu społeczeństwu[3][6].
**Przykłady z nauczania**
Podczas różnych okazji, w tym podczas Mszy św. beatyfikacyjnej Matki Bolesławy Lament, Jan Paweł II mówił o odpowiedzialności za własność i o tym, jak ważne jest, aby nie nadużywać swoich praw do posiadania. Wskazywał na konieczność budowania społeczności opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku, co jest niemożliwe bez przestrzegania tego przykazania[3][6].
**Przesłanie dla współczesnych**
Jan Paweł II apelował do wiernych o refleksję nad tym przykazaniem w kontekście współczesnych wyzwań społecznych i moralnych. Wzywał do działania na rzecz sprawiedliwości i solidarności, podkreślając, że prawdziwa wolność nie polega na nadużywaniu praw innych ludzi, lecz na ich poszanowaniu[2][3].
W ten sposób VII przykazanie staje się nie tylko zakazem kradzieży, ale także wezwaniem do budowania lepszego świata poprzez poszanowanie dla dobra wspólnego i indywidualnych praw każdego człowieka.
Papież mówiąc o kradzieży miał na myśli jako złodziei również tych którzy czy to przez brak kompetencji czy z perfidią Trwonią majątek należący co naszego Narodu, dlatego Koalicje 13 Grudnia trzeba rozliczyć za doprowadzanie polskich firm do bankructwa.
Citations:
[1] https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/homilie/03koszalin_02061991.html
[2] https://www.niedziela.pl/artykul/152482/nd/Jana-Pawla-II-Dekalog-dla-Polakow
[3] http://jpdwa.blogspot.com/2011/05/vii-przykazanie-nie-kradnij.html
[4] https://jp2online.pl/en/object/035-katecheza-%22wlasciwy-sens-przykazania-%C2%ABnie-cudzoloz%C2%BB%22;T2JqZWN0OjEwNzYx
[5] https://www.youtube.com/watch?v=GZUtxxhcj1Q
[6] https://adonai.pl/katecheza/?id=210
[7] https://opusdei.org/pl-pl/article/temat-36-siodme-przykazanie-dekalogu/
[8] https://swietajadwiga.diecezja.pl/dekalog-w-nauczaniu-jana-pawla-ii-cz-7